KIM JEST SYGNALISTA?
Sygnalistą może być każdy, niezależnie od rodzaju współpracy z firmą: zleceniobiorca, współpracownik, partner, osoba współpracująca i wszelkie inne osoby wskazane w ustawie.
Każda osoba która zauważa wszelkie przejawy nieprawidłowości zachodzących w zakładzie pracy może zaraportować zauważoną nieprawidłowość swoim bezpośrednim przełożonym bez żadnych konsekwencji prawnych.
Oprócz uzyskania odpowiednich dowodów sygnalista musi wykazać uzasadnioną chęć do podjęcia konkretnych kroków, które mają na celu wyeliminowanie takich zachowań w przyszłości, posługując się sprawdzonymi i potwierdzonymi dowodami. Sygnalista, zgłaszając nieprawidłowość, będącą w sprzeczności z zasadami firmy czy prawem musi wykonać to w dobrej wierze, a nie na zasadzie zemsty, czy złośliwości.
Zgłoszenie może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
- poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu;
- anonimowy, gdy w żaden sposób nie można zidentyfikować osoby dokonującej zgłoszenia.
KTO MOŻE ZGŁASZAĆ NIEPRAWIDŁOWOŚCI?
Każdy pracownik, zleceniobiorca, współpracownik, partner, osoba współpracująca i wszelkie inne osoby wskazane w ustawie, bez względu na zajmowane stanowisko, wymiar czasu pracy i rodzaj wykonywanej pracy, czy formę zatrudnienia.
JAKIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI NALEŻY ZGŁASZAĆ?
Wszystkie odbiegające od norm prawa i przepisów. Rozumie się przez to celowe działanie lub zaniechanie, nieuczciwe praktyki rynkowe. Mogą to być manipulacje cenami, wynagrodzeniami, wprowadzanie klientów w błąd, oszustwa finansowe i inne.
JAK ZGŁASZAĆ NADUŻYCIE?
W Pakar Service możesz zgłosić nadużycie w następujący sposób:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalisci[a]pakar-service.pl
- pocztą tradycyjną na adres: Pakar Service Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Postępu 21A, 02-676 Warszawa z dopiskiem na kopercie: „NIE OTWIERAĆ - zgłoszenie nieprawidłowości”,
- online poprzez formularz na stronie: https://pakar-service.pl/Sygnalisci
JAK OPISAĆ ZGŁOSZENIE:
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
· dane osobowe zgłaszającego (nie dotyczy zgłoszeń anonimowych);
· datę i miejsce zdarzenia naruszającego prawo;
· szczegółowy opis zdarzenia naruszającego prawo.
Na końcu strony dostępny jest do pobrania formularz zgłoszenia.
DALSZE KROKI:
Wysłałeś zgłoszenie i co dalej?
Firma ma maksymalnie 7 dni na informację ze otrzymała twoje zgłoszenie (chyba, ze zgłosiłeś nadużycie anonimowo)
Bez zbędnej zwłoki koordynator dokonuje weryfikacji zgłoszenia i decyduje o postępowaniu wyjaśniającym lub innych dalszych działaniach.
Twoje zgłoszenie zostaje przedstawione komisji odpowiedzialnej za prowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Wyniki weryfikacji zgłoszenia muszą być przedstawione maksymalnie do 1 miesiąca. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 3 miesięcy, o czym sygnalista będzie poinformowany.
PODSTAWA PRAWNA:
Procedura powstała w obowiązku wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).