Obserwowane trendy pokazują, że wartość rynku usług utrzymania czystości systematycznie rośnie. Szczególnie dynamicznie zyskuje segment usług adresowanych do klientów indywidualnych. Mimo wyraźnego ożywienia, facility management, to nadal bardzo wymagająca i konkurencyjna branża. Klienci oczekują obsługi wysokiej jakości. To niedostateczna jakość jest powodem zerwania większości kontraktów. Niestety oczekiwanie jakości nie idzie w parze z gotowością do akceptacji wyższych kosztów jej dostarczania. Każda oferta wiąże się z twardymi negocjacjami i poszukiwaniem ofert konkurencyjnych. Na szczęście klienci coraz częściej zdają sprawę, że należyta obsługa wiąże się z pewnymi wydatkami. Jeśli oferta cenowa oparta jest na konkretnych wyliczeniach, gotowi są ją rozważyć mimo, że nie jest najniższą z dostępnych.
Wykorzystywany przez nas system BPC Optima Solutions dostarcza poważnych argumentów w postaci transparentnego mechanizmu przygotowania wyceny usług. Podstawą do wyceny jest szacunek kosztów obsługi, który budowany jest wprost na danych opisujących analizowany obiekt. Do systemu wprowadzamy możliwie szczegółowe dane budynku i jego otoczenia - powierzchnie, sposób wykończenia, rodzaj pomieszczeń, wyposażenie, itp. Pomocne okazują się tu dane gromadzone przy okazji innych projektów. Na opis obiektu nakładamy zakres oczekiwanych usług, wynikający z zapytania ofertowego lub przyszłej umowy.
W ten sposób szacujemy zasoby niezbędne do realizacji szczegółowo zdefiniowanego zakresu. Możemy określić ilu ludzi będziemy potrzebować, jaki sprzęt będzie używanych i ile zużyjemy środków chemicznych lub innych materiałów eksploatacyjnych. Wszystko to jest wprost powiązane z konkretnymi działaniami umiejscowionymi w czasie i na terenie obiektu. Dzięki temu jesteśmy gotowi do rozmowy z potencjalnym klientem o naszej ofercie. Możemy merytorycznie argumentować jej składowe. Mamy też możliwość wygenerowania nowej wersji wyceny w oparciu o inne parametry wejściowe, np. niższą częstotliwość sprzątanie wybranych części budynku. W ten sposób zachowujemy wiarygodność w oczach klienta, gdyż wprost możemy zaprezentować z czego wynika różnica w wycenie. Cały czas zachowujemy kontrolę nad planowaną marżą i świadomie sterujemy rentownością nowego projektu.
Precyzyjne wyznaczona oferta często wypada korzystniej w porównaniach z propozycjami konkurencji. Klient, wyposażony w szczegółową wiedzę ma szansą dopytać, czy konkurencja uwzględniła wszystkie parametry w swojej wycenie.
Zwycięska oferta nie kończy obecności na etapie podpisania umowy. Nadal funkcjonuje w systemie i jest podstawą do planowania prac, budowy budżetu i kontroli marży, ale o tym w innych postach.